• Jak radzić sobie z osłabieniem i dusznością po COVID-19

    7 styczeń 2021 GABINET 0

    Około 10% osób doświadcza opóźnionego powrotu do zdrowia po przechorowaniu COVID-19. Najczęściej jest to duszność i zmęczenie utrzymująca się powyżej 3 tygodni od wystąpienia pierwszych objawów związanych z zakażeniem koronawirusem. Amerykańskie obserwacje pokazują, że 65% osób, z pozytywnym wynikiem testu na koronawirusa, wraca do zdrowia po 2-3 tygodniach.

    Kaszel – przewlekły kaszel, czyli nie związany z aktywną infekcją, diagnozowany jest jeśli utrzymuje się powyżej 2 miesięcy. Najlepiej radzić sobie z nim za pomocą ćwiczeń oddechowych oraz leków po konsultacji z lekarzem. Ćwiczenia oddechowe pomagają przywrócić prawidłowy tor oddechowy. Najczęściej długo utrzymujący się kaszel wymusza oddech za pomocą górnych żeber i mięśni szyi. Jest to mniej ekonomiczny wzorzec oddychania w porównaniu do oddechu przeponowego. Celem ćwiczeń jest odtworzenie prawidłowego sposobu oddychania i dostosowanie oddechu do intensywność aktywności fizycznej.

    Duszność – najczęściej dotyczy osób, które z powodu covid były hospitalizowane. Jeśli duszność nadal występuje, warto zaopatrzyć się w pulsoksymetr i obserwować nasycenie krwi tlenem, poziom powyżej 96% jest prawidłowy. Saturację sprawdzamy również po wysiłku: najpierw robimy 40  kroków na płaskim podłożu, potem przez minutę wykonujemy jak najwięcej przysiadów. Jeśli spadek saturacji jest większy niż 3%, wymaga to kontroli lekarskiej. Ważnym elementem leczenia duszności są ćwiczenia oddechowe.

    Zmęczenie – najlepszym lekiem jest stopniowe wprowadzanie aktywności fizycznej, ćwiczeń rozciągających i wzmacniających np. joga, Pilates. Następnie spacery/trucht z przerwami na odpoczynek.

    Źródło:BMJ 2020;370:m3026

    Categories: aktywność, długie życie

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *